Klachtenwijzer Jeugdhulp


Heeft u zorgen of bent u ontevreden over jeugdhulp in de regio? Deze klachtenwijzer helpt u om de juiste route te vinden voor uw melding of klacht.

 

Waar gaat uw klacht of zorg over?

Ik maak me zorgen over een kind
→ Meld dit bij Veilig Thuis Groningen (Bel 0800 2000 of chat via de website www.veiligthuis.nl)

Op het platform van Veilig Thuis kan iedereen terecht met vragen of zorgen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Of je nu zelf onveiligheid ervaart, signalen ziet bij iemand in je omgeving, of wanneer je als professional met vermoedens van geweld te maken krijgt.

Het platform is veilig, anoniem en toegankelijk. Naast de mogelijkheid om direct contact op te nemen, biedt het:

●       de mogelijkheid om anoniem advies te vragen via een AI-tool;

●       heldere informatie in begrijpelijke taal, stap voor stap uitgelegd;

●       themaverhalen die inzicht geven in verborgen vormen van geweld (zoals dwingende controle);

●       een reeks van uitlegvideo’s die duidelijk maken wat Veilig Thuis doet;

●       praktische tips en hulpmiddelen – ook speciaal voor professionals.

Ik wil een misstand in de jeugdhulp melden
→ Ga naar het Landelijk Meldpunt Zorg (Bel met 088 – 120 50 20 of gebruik het klachtenformulier)

Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) geeft u informatie en advies over wat u kunt doen met uw klacht en wordt elke gemelde klacht geregistreerd. Ook bewaakt het de afhandeling van klachten. Zo kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) deze gebruiken in haar toezicht op de zorg en jeugdhulp. Het LMZ is onderdeel van de IGJ.

Ik vermoed fraude door een jeugdhulpaanbieder
→ Mail naar de RIGG (via rigg.cm@groningen.nl)

De RIGG (Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten) is verantwoordelijk voor de inkoop en contractering van jeugdhulp in de regio Groningen. Dat betekent dat RIGG afspraken maakt met jeugdhulpaanbieders over productspecifieke eisen en financiering van zorg. Als u fraude vermoedt bij een aanbieder die onder contract staat bij RIGG, kunt u dit bij RIGG melden. Ook als u zorgen heeft over een aanbieder die (nog) niet via de RIGG gecontracteerd is, kunt u bij de RIGG terecht.

Ik ben ontevreden over de jeugdhulp die is geboden
→ Bekijk de klachtenprocedure op de website van de betreffende aanbieder
→ Of neem contact op met een vertrouwenspersoon via Jeugdstem (Bel 088 555 1000 of kijk op www.jeugdstem.nl )

Jeugdhulpaanbieders hebben altijd een eigen klachtenprocedure. Op de website van de betreffende organisatie kunt u lezen hoe u een klacht indient.

Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan ook bij Jeugdstem terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Een vertrouwenspersoon van Jeugdstem kan bijvoorbeeld ook helpen met het indienen van uw klacht. Deze vertrouwenspersoon is onafhankelijk en het contact is vertrouwelijk.

Ik heb een klacht over de RIGG zelf
→ Mail: directiesecretariaatrigg@groningen.nl
→ Of stuur een brief naar:
RIGG, t.a.v. directiesecretariaat
Postbus 20176, 9704 CB Groningen

Bent u ontevreden over de dienstverlening van de RIGG of het handelen van een van onze medewerkers? Dan kunt u via een mail of een brief een klacht bij ons indienen.

Om klachten goed te kunnen oppakken, vragen wij u om duidelijk aan te geven waar uw klacht over gaat. Vergeet niet om uw contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres) te vermelden.

Binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw klacht neemt een medewerker van de RIGG contact met u op om de klacht door te nemen en een passend vervolg af te stemmen. Samen met u zoeken we naar een oplossing. Lukt dit niet en wilt u dat uw klacht verder behandeld wordt? Dan starten we een formele behandeling.

Bij een formele behandeling van uw klacht, sturen wij uw klacht door naar een klachtenfunctionaris. Deze klachtenfunctionaris is in dienst van de gemeente Groningen en behandelt uw klacht vertrouwelijk.

Dit proces duurt maximaal zes weken, met een mogelijke verlenging van vier weken. De formele behandeling wordt afgesloten met een brief met de beoordeling van uw klacht. Bent u het niet eens met deze beoordeling? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Ombudsman Groningen.

Let op: elke jeugdhulporganisatie hanteert een eigen klachtenprocedure. Deze pagina helpt u op weg, maar raadpleeg altijd de website van de betreffende organisatie voor de meest actuele informatie.