Administratie


Backoffice

De Groninger gemeenten hebben zelf besloten hoe zij de gemeentelijke basiszorg en de toegang tot de jeugdhulp willen organiseren, bijvoorbeeld via het Centrum voor Jeugd & Gezin of via sociale wijkteams. Welke vorm deze lokale basisteams ook hebben, in elke gemeente zitten er medewerkers in die door de colleges zijn gemandateerd om een besluit tot zorgtoewijzing voor jeugdhulp te nemen. In samenhang met het lokale basisteam (de ‘frontoffice’) heeft elke gemeente ook een backoffice ingericht.

De backoffice medewerkers zorgen voor de administratieve en financiële afhandeling van onder andere de zorgtoewijzingen door de lokale teams en de declaraties van de zorgaanbieders. Dit vindt plaats via een systeem van berichtenverkeer dat provinciebreed is uitgekozen: Suite4Jeugdzorg (S4JZ), dat wordt gekoppeld aan het financiële systeem van de gemeente Groningen.

Voor de Open House is er een specifiek Administratieprotocol opgezet. Dat kunt u terugvinden in de rechterkolom van deze pagina.

Woonplaatsbeginsel

Met ingang van 1 januari 2022 wordt het nieuwe woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet ingevoerd. Naar schatting zullen landelijk zo’n ruim 25.000 jeugdigen (bron: CBS-simulatie 2019) met ingang van de nieuwe wetswijziging ‘administratief’ verhuizen naar een andere gemeente. Dit betekent dat een andere gemeente financieel verantwoordelijk wordt. Voor gemeenten en jeugdhulpaanbieders betekent dit een behoorlijke inhoudelijke en administratieve verandering.

Op de site van i-Sociaal Domein vindt u meer informatie.