Regionaal Expertteam Groningen


Wat is het expertteam?

Zowel een ouder of jeugdige als een professional kan een casus aanmelden bij het expertteam.  Het team bestaat uit professionals die op grond van hun expertise lid zijn. Als de casus daarom vraagt kan er ook andere expertise worden toegevoegd.  Gezamenlijk met ouder(s), betrokken professionals en de expertteamleden wordt een verklarende analyse opgesteld die richting geeft aan het vervolg. Indien nodig voert het expertteam procesregie op de casus. Periodiek wordt een analyse gemaakt van de zorgvragen en de analyse vertaald naar adviezen voor o.a. gemeenten of jeugdhulpaanbieders. Het expertteam maakt deel uit van het Jeugd Expertisenetwerk Noord Nederland.

Wat doet het expertteam?

  • Het expertteam richt zich op complexe zorgvragen, waar de reguliere hulpverlening niet uit komt.
  • Het expertteam adviseert over passende jeugdhulp, waarbij de vraag van de jeugdige en ouders centraal staat. De experts zijn in staat om out-of-the-box te kunnen denken.
  • Het expertteam leert van de complexe casuïstiek en haar ontstaansgeschiedenis en versterkt het leren over de jeugdhulp, de samenwerking binnen de regio en het zorglandschap.

Welke inbreng valt onder het expertteam?

Het uitgangspunt is dat er in het veld in principe voldoende expertise aanwezig is om de (specialistische) basiszorg te leveren. Als een professional vragen heeft met betrekking tot een (complexe) casus kan hij daarmee terecht bij een gedragswetenschapper van de eigen organisatie of die van een samenwerkingspartner. Toch zijn er complexe zorgvragen waar het expertteam een bijdrage kan leveren. Dit vindt altijd plaats in samenwerking met de betrokken zorgverlener of casusregisseur en in overleg met de betreffende gedragswetenschapper. Het expertteam heeft bij aanmelding altijd contact met de ouders/ of jeugdige  om af te stemmen wat een bij hen passende route is. We denken aan de volgende situaties.

Wanneer vanuit professionals:

  1. er sprake is van ontbrekende expertise en:
    • deze kennis tekortschiet bij de adviesvrager
    • de adviesvrager alleen expertise heeft op deelgebieden
    • de verklarende analyse niet adequaat is
  2. de benodigde samenwerking tussen betrokken hulpverleners/jeugdhulpaanbieders niet (voldoende) tot stand komt;
  3. de benodigde zorg niet beschikbaar is, dat wil zeggen,
    • of niet op tijd beschikbaar;
    • of structureel niet beschikbaar.

Wanneer ouders of een jeugdige zich bevinden in een zeer complexe en uitzichtloze situatie en:

1.      er sprake is van langdurig onvoldoende samenwerking, afstemming of vertrouwen in de hulpverleners;
2.      ouders of jeugdige samen met de hulpverleners signaleren dat er extra expertise wenselijk is of de benodigde hulp niet tot stand komt.

Werkwijze expertteam

1

Casus aanmelden

Tonen Verbergen

Casussen kunnen per e-mail (k.lausberg@molendrift.nl) of telefonisch (06-51894930) worden aangemeld bij de procesregisseur Kim Lausberg. Graag in de mail eigen telefoonnummer vermelden zodat de procesregisseur contact kan opnemen.

2

Casus beschrijven

Tonen Verbergen

Om de situatie gericht en efficiënt te kunnen bespreken vragen we de aanvrager een zo helder mogelijke omschrijving van de casus en de situatie te geven (indien mogelijk een probleem-en krachtenanalyse). Hiervoor ontvangt de aanmelder een aanmeldformulier. Om de privacy zo goed mogelijk te waarborgen willen wij geen  uitgebreide rapportageverslagen ontvangen maar vragen wij om eventuele conclusies in het aanmeldformulier te vermelden. De expertteamleden ontvangen dit aanmeldformulier voordat de bespreking plaats vindt zodat zij zich goed kunnen voorbereiden. De bespreking vindt plaats op de dinsdagmiddag van 15.00 tot 16.30 en dit is digitaal.

3

Casusbespreking

Tonen Verbergen

Wij verwachten dat de aanvrager de aanmelding bij het expertteam bespreekt met de betrokken ouder(s) en indien van toepassing met de jeugdige (>16 jaar). Zonder de toestemming van hen kan de casus niet besproken worden. De voorzitter of de procesregisseur neemt voor de start contact op met ouders / of jeugdige om de bij hen passende route af te spreken. Dit wordt met de aanvrager besproken in het vooroverleg. Ouder(s) en jeugdige kunnen altijd zelf aansluiten bij het overleg, iemand die zij vertrouwen meenemen of iemand vragen hen te vertegenwoordigen. Wanneer dit gebeurt is dat vaak een hulpverlener die ze vertrouwen maar het kan ook een ervaringsdeskundige zijn. Niet iedere ouder(s) of jeugdige maakt gebruik van de mogelijkheid om aanwezig te zijn. Het expertteam zorgt altijd voor een passende terugkoppeling om in alle gevallen tot een gedeelde verklarende analyse te komen.

4

Gedeelde verklarende analyse

Tonen Verbergen

Naast de aanmelder en ouder/jeugdige is het van belang dat andere betrokkenen aanwezig zijn bij de casusbespreking. Tijdens de bespreking wordt een verklarende analyse gemaakt (zie voor uitleg onder het kopje verklarende analyse). De verklarende analyse, geeft antwoord op de vraag waardoor de problematiek is ontstaan, voortduurt of zelfs verslechtert. Maar is ook een analyse van de factoren die juist op een positieve manier op elkaar kunnen inwerken. Daarmee geeft de verklarende analyse ook inzicht in de factoren en de omstandigheden die positief gedrag van de jeugdige, haar ouders of beroepsopvoeders mogelijk maken.  Het einddoel is een gedeelde verklarende analyse. Dus een analyse waar de betrokkenen zichzelf en hun eigen situatie in herkennen. Dan kan er namelijk weer gewerkt worden vanuit één gezamenlijk perspectief.

5

Follow up expertteam

Tonen Verbergen

Na afronding van de verklarende analyse kan het expertteam betrokken blijven totdat er een oplossing in de casus is gevonden in de vorm van procesregie. De procesregisseur kan ondersteuning bieden bij bijvoorbeeld het vinden van bijvoorbeeld een duurzame woonplek of door partijen  om tafel te brengen en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vaak verbinden we ook 1 of 2 van de expertteamleden aan de casus. Zij kunnen altijd weer meedenken wanneer dat nodig is.

Monitoring

Zowel regionaal als landelijk leren we van de ingebrachte casuïstiek. Op regionaal niveau maken we een analyse van de ingebrachte casuïstiek en dat wat er vooraf ging aan de bespreking in het expertteam (stroomopwaarts analyseren).

Op landelijk niveau registreren we in een monitor waar alle expertiseteams in registreren. Deze monitor geeft aanknopingspunten om de jeugdhulp te verbeteren. De gegevens worden anoniem verwerkt en zijn indicatoren als wie is de verwijzer is (bijv. gemeente of GI), wat is probleem bij aanmelding, de omstandigheden van de jeugdige en ouder(s)en de interventies van het expertiseteam. Van de landelijke monitor worden de cijfers in kaart gebracht en voorzien van een analyse.

Privacy

Het ingevulde aanmeldformulier en de verklarende analyse worden opgeslagen in een beveiligde omgeving. Alleen de experts van het expertteam hebben toegang tot deze informatie. Om te leren van de casuïstiek registreren wij een aantal gegevens. Dat doen wij anoniem en gaat om geboortejaar, gezinssituatie, problematiek jeugdige en gezin, onderwijs, hulpverleningsgeschiedenis, herkomst gemeente en procesgegevens over wat het expertteam heeft gedaan.  Wij verwachten dat de inbrenger de ouder(s) en de jeugdige >16 jaar daarop wijst.

Verklarende analyse

Elke vraag van een ouder, jeugdige of professional die besproken is in het expertteam wordt afgesloten met een verklarende analyse.  In de verklarende analyse geven we schematisch de samenhang van de situatie van een jeugdige, het gezin en het hulpverleningssysteem weer. De analyse wordt gemaakt tijdens bespreking. We doen dat door stap voor stap met elkaar een beschrijving te maken van de problemen maar ook van de positieve factoren. De analyse richt zich op de jeugdige, ouders/verzorgers maar ook het hulpverleningssysteem eromheen.
Wanneer de situatie goed in kaart hebben gebracht gaan we zoeken naar de samenhang die de negatieve situatie verklaart én de samenhang die weer een positieve ontwikkeling in gang kan zetten. Zo komen we tot één of meer getoetste verklaringen die gedeeld wordt door de jeugdige, de ouders en de hulpverleners. Dan spreken we van een gedeelde verklarende analyse. Analyses die niet samen zijn gemaakt, waar de betrokkenen zichzelf en hun eigen situatie niet in herkennen zijn doorgaans weinig nuttig. Met een gedeelde verklarende analyse zetten we een eerste stap naar een verandering waar iedereen gemotiveerd voor is.
Uit de bespreking in het expertteam gericht op de positieve verklaring komt vaak veel concrete informatie naar voren over wát, in welke volgorde, met welke prioriteit, in gang gezet moet worden. Dat leidt meestal tot een concrete beschrijving van punten waar men mee aan de slag kan, mét of zonder ondersteuning van het expertteam.

Bij de gerelateerde artikelen op deze pagina (zie rechter kolom) treft u een leeg format van de verklarende analyse aan, zoals we die in het expertteam gebruiken.
De toelichting op het schema is opgenomen als voorblad, in het schema staat het overzicht van de gegevens en de samenhang, de opbouw van de conclusie en het advies staat in steekwoorden aangegeven.